Kokoustilat yritysten innovaattoreina
Hyvä yrittäjä tai toimitusjohtaja, tiesitkö, että innovointi tai kehittämistyö voidaan nostaa uusiin tehoihin pienilläkin kikoilla, kuten vaihtamalla kokoustilat vanhasta tutusta, tai kokeilemalla muutamaa herkullista innovointitekniikkaa. Näiden kompo tosin on vieläkin parempi.
Aina aika ajoin jokaisessa yrityksessä tulee aika, kun tulisi innovoida uutta tai kehittää vanhaa. Silloin yleensä pakkaudutaan samaan vanhaan kokoustilaan ja yritetään puristaa kasaan työpäivän sivussa jotakin maata mullistavaa ja täysin uutta. Liian usein kuitenkin joudutaan huomaamaan, ettei tästä nyt pakottamalla niin hyvä tullutkaan.
On kuitenkin keinoja, joilla työyhteisön innovointi voidaan nostattaa uusiin sfääreihin ja tuloksia nykiä pienessäkin ajassa. Ensimmäinen ja helpoin toteuttaa on ympäristön vaihto. Älä yritä ujuttaa uudistamisen ilmapiiriä tavallisen työpäivän yhteyteen, vaan varatkaa sille oma aikansa ja siirtykää paikkaan, jossa kaikki voivat ottaa vapaammin ja rennommin. Näin ollen myös ideat lentävät yleensä entistä lujempaa. Samalla voidaan sitten kasvattaa yhteishenkeä, sen positiivisen vaikutuksen työilmapiiriin kun meistä tietää jo jokainen.
Kun paikkaa on vaihdettu ja ideoita heitelty, on aika ottaa järeämmät aseet esiin. Brainstorming-vaiheen suoltamat sensuroimattomat ideat tulisi nyt käsitellä jonkin jalostustekniikan avulla. Tässä kohtaa suosittelemme ideakävelyä, jossa siis kävellään kirjaimellisesti pieni lenkki rauhoittavassa metsämaisemassa ja annetaan ajatusten hautua ja mielemme punnita eri ratkaisuja rauhassa. Myös raitis ilma itsessään auttaa, se antaa kehollemme aikaa vetää henkeä ja pulssin tasaantua yleensä korkeasykkeisen ja nopeatempoisen ideointivaiheen jälkeen.
Kun kävelyltä palataan, voidaan jatkaa jalostusta rauhassa ja ottaa avuksi erilaiset luovuustekniikat. Esimerkiksi syy-seuraus-suhteiden tarkasteluun kannattaa kokeilla kalanruotoa, jolloin kalanpääksi kirjataan ratkaistava ongelma ja ruodoiksi kaikki siihen vaikuttavat asiat. Lootuksenkukka tekniikassa taas ongelma / idea on keskellä ja sen ympärille kerätään siihen liittyviä eri ulottuvuuksia kuin lotuksen terälehtiä. Nämä terälehdet otetaan sitten yksi kerrallaan keskiöön ja samalla lailla tarkasteluun, pohtien eri näkökulmia.
Myös nelikenttä ajattelusta voi olla apua, siinä pohditaan ongelmaa neljän peruskysymyksen kautta eli: mitä, miten, kenelle ja miksi. Tämä malli on sovellettavissa myös yritysten sisäiseen strategiatyöhön muuttamalla kysymykset muotoon: poista, korosta, supista ja luo. Ja jos oikein innostuit, lisää tekniikoiden saloja löydät esimerkiksi täältä.
Eli ensi kerralla kun teillä yrityksessänne on aika luoda uutta tai pölyttää vanhaa, ottakaa yhteyttä! Meillä mökkeillessä luovuus ja ajatukset saavat ja kuuluvatkin lentää vapaasti, kaikki häiriötekijät ovat poistettu, tarpeelliset välineet fläppitauluista aina purtavaan saakka onnistuu meidän kauttamme ja näin ollen asiassa pysyminen on teille helpompaa, lisätietoa löydät kotisivuiltamme. Eli nyt eikun kaikki innovoimaan!